Nizke tatry

Potom čo som celé Veľkonočné sviatky chodil naháňať medvede po Poľane :-))) som sa bol hneď štvrtok prejsť Trangoška- Ďumbier-Chopok a zistil som, že snehu je na skialpinizmus aj napriek silnému slnku habadej. Keďže ma Broňa a Dodik účastníci minulého dvojdňového prechodu opustili a dali prednosť Alpám, obvolal som všetkých na Slovensku ostávajúcich, kto by so mnou šiel skúsiť prejsť hrebeňovka Nízkych Tatier :  Čertovica – Donovaly nonstop.

Našiel sa len Janko M. a Vladko K. aj oni mohli len sobotu… reku nevadí, snáď sneh nezmizne. ale bohužiaľ zmizol :-(((( a dosť. Ešte piatok som obvolal všetkých kamošov žijúcich okolo a vidiacich na Niźke Tatry a všetci mi potvrdili že snehu je stále habadej. Aj poobede na živej panoráme som videl že snehu okolo parkoviska na Donovaloch je dosť. Minule sme v pohode prešli časť Čertovica – Ďurková za 7,5h čistého času plus nejaká hodinka na Štefáničke (pivo, horec) a hodinka na Kamienke (pivo, horec) a Ďurková – Donovaly 6h

Mapa

Trať a jej prevýšenie (čas na obrázku je len ilustračný)

Sobota 11.4.2015
Po rade od mladého Marka M. som si zobral príklad a ráno sa natlačil vločkami a makovníkom čo mi vydržalo až na Kamienku a na radu ultra-maratónca Matúša N.(Grétka D-N že pozdravujem) som poctivo aj cestou ďalej každé cca 2-3h niečo zjedol aj keď hlad nebol. Obom ďakujem :-)),  priznávam, že som sa celkom bál či to prejdem a možno aj dúfal že to chlapi vzdajú, predsa som takú vzdialenosť za deň nešiel ani pešo, nieto ešte na lyžiach snáď 25rokov. A črtal sa na víkend lepší plán, s chalanmi  na Brnčalku, nejaké lyže a snáď ešte niečo vyliezť. ale nevzdali to a tak ráno o 3h budíček. o 4h sadáme do auta a fičíme na Čertovicu.
5.45h vyrážame z parkoviska na výlet. Keď sme po zjazdovke vyšli na hrebeň, začalo vychádzať slnko… ťažká romantika. Všade ranný kľud a ticho. Na hrebeni sme zistili že meteorológom zase nevyšla predpoveď, fúkalo tak silno až som občas stratil rovnováhu a čiapku som úpenlivo sťahoval na uši a to hlásili takmer bezvetrie. Snehu ani tu nebolo veľa ale šlo sa mi dooosť v pohode a za 2h sme boli na Štefáničke. Nalepili pasy, glgli čaju a šlapali na Ďumbier kde sme boli za pol hodinku a za ďalšiu hodinku na Kamienke. Už tu oproti štvrtku zmizlo cca pol metra snehu.

Na Kamienke sme sa zdŕžali asi hodinku, dali sme si makovú štrúdľu, iontový horec a iontové pivo :-)) aj keď som sa predtým dušoval že alkohol ee bo mi nerobí dobre pri šlapaní, ale podľahol som násiliu :-)). Stretli sme sa tam s Grétkou N. pookriali na tele a na duši, nabrali po 3litre čaju a 10.20h šlapali ďalej. Už o 12.15 sme boli nad Ďurkovou. Povzbudení dobrým časom 5.30h čistého času, plus hodina na Kamienke sme dúfali že sa nám v dobrom čase podarí prísť aj na Donovaly.

Stále síce fúkalo ale sneh začal byt total hnoj a videli sme riadne vypálene lúky (vid foto). už nám to nešlo tak rýchlo. museli sme obchádzať trávnaté polia. keď boli fľaky menšie cca 4-5m išli sme cez ne na pasoch a tak isto aj pri zjazdoch. Sneh sa tak topil že sme niekedy zlapali aj cez  vodu. asi 2x sme ale museli vyzuť a preniesť lyže. Mám dosť tažké lyže, nie športové, ale keď sa mi napili pásy vodou… každý pás mal snáď pol kila naviac. Ani lyžovačka nebola bohviečo, sneh bol taký mokrý, že občas ma zabrzdil až som skoro švihol rybičku napriek tomu a aj oproti minulému razu sa mi šlo vynikajúco. Až som sa čudoval akú mam pohodu, asi v 3/4 som začal snívať o pive čo ma hnalo dopredu a občas som musel počkať kamošov. Napriek častému odliepaniu, nalepovaniu a premočeniu pásov, mi jedny pásy vydržali až po Kecku tam som už musel použiť základnú vystroj skialpinistu, kobercovú pásku. Okolo 19.15h sme konečne na parkovisku na Donovaloch. Sneh nikde, holé lúky. V krčme som švihol dve vytúžene plzničky a fičali sme domov. 21.30h sme doma, rýchla sprcha a 22h som už bol Miske F. na narodeninovej party . Na počudovanie a potešenie žiadna svalovica, akurát chrbát ma strašne bolel, ani pre pivo som sa nevedel načiahnuť.

Štart Čertovica 5.45 – Štefánička 7.45 (2h)
odchod Štefánička 7.50 – Ďumbier 8.20 – Kamienka 9.20 (1.30h)
odchod Kamienka 10.20 – Ďurková 12.15 (1.55h)
odchod Ďurková 12.20 – Donovaly 19.15 (6.55h)

Spolu vraj 52.8km, 13 a pol hodiny a nastúpali sme 2481 metrov.

P.S. Veľmi sa z toho teším a mam riadne dobrý zážitok, nádherné scenérie a výhľady… konečne som nejak zužitkoval časté zimne šlapania a splnil si aspoň časť skialpovej túžby. 20 rokov som túžil prejsť hrebeň Čertovica – Donovaly. Celých 20 rokov sa mi to nepodarilo (nebolo s kým alebo boli zlé podmienky) a tento rok dokonca 2 krát za mesiac  :-) .

Za tento prechod a pekný článok vďačíme Peťovi Bačkovi.

Ďakujeme Peťo a prajeme veľa ďalších skialpinistických prechodov :)