hrebenovka velkej fatry

Ráno už tradične čakám na detvancov, dneska vyrážame na hrebeňovku Veľkej Fatry. Že vraj na 2 dni to som teda zvedavý, čo vymysleli. Celá hrebeňovka sa začína v Tureckej, sympatickej dedinke pod Krížnou. Veľmi krásny kopec, s veľkým potenciálom, veď nie na darmo sa tu každoročne koná jedno z kôl Slovenského pohára v skialpinizme. Dĺžkou a prevýšením to bude perfektný tréning pre plánované Alpy.

Nakoniec vyrážame od krčmy až o 9 ráno v zložení : Igor, Dodo, Miko, Ja a Ľubovia.

Skupinová foto

Skupinová fotka

Podmienky na skialpinizmus sú dolu tento rok dosť mizerné a ostáva nám dúfať, že na hrebeni nebude vyfúkané. Už o hodinku máme predstavu, keď prichádzame do vrchnej stanice starej sedačky. Dokopy prejdeme 6 vrcholov patriacich Veľkej Fatry: Krížna, Ostredok, Ploská, Rakytov, Malá Smrekovica, Malinô Brdo .Na prvý deň máme naplánované prísť po horský hotel Smrekovica a na druhý deň pokračovať až do Ružomberka.

Krížna nás víta celá zahalená v hmle, no na Ostredku už pomaly slniečko začína vykúkať. Pod kopcom pri útulni, kde sa dá aj prespať, sa posilňujeme. Akurát tu stretávame chlapov, ktorí si to zobrali na starosť a ponúkame ich detvianskymi ” špecialitami”. Ďalšia možnosť prespania je na chate pod Borišovom, kde sa dá dosť seriózne zalyžovať. Príroda je tu v skutku rozprávková. Konečne sa vylepšuje aj počasie a obloha sa otvára. V takýchto podmienkach je radosť šlapať.

Priroda

Rakytov

Pred Rakytovom nás chytá noc, postupne sa dosť zozimuje a my obliekame už aj  páperky. Navlhnuté pásy nám začali primŕzať a odlepovať sa z našich lyží. Samozrejme zachraňuje nás vždy prítomná páska. Okolo 23:00 prichádzame na hotel a pijeme zaslúžené pivo.

Na druhý deň vstávame s poriadnou svalovicou, ale keď vidíme, do akého krásneho rána sme práve vstali, tak raňajky do seba len tak nahádžeme a každý sa snaží čo najrýchlejšie nalepiť pásy a hurá ide sa von.

Ráno

Igor pred chatou

Dnes nás čaká nie veľmi naročné šlapanie cez Malú Smrekovicu,  Nižné Šiprúnske sedlo až po Malinô Brdo. Táto časť hrebeňa je už poväčšine rovinatá iba s miernym prevýšením. V Ružomberku chytáme autobus naspäť do Starých hôr a vyzdvihujeme autá, ktoré sme nechali na parkovisku.

Rady a Tipy :

Na túru sa oplatí vyraziť skoro ráno, aby sa človek nemusel tárať na hrebeni po tme a zime. Hrubý odhad z Tureckej po Smrekovicu je to tak 8 hodín. Od Smrekovice do Ružomberka je to tak 5 hodín. Podľa podmienok na hrebeni môžu byť prínosom mačky.